Kontekst zespołu
Ludzie to najważniejszy i najcenniejszy element każdego zespołu. Wystarczy tylko przyjrzeć się dwóm z pozoru identycznym zespołom posiadającym podobne zasoby finansowe i materialne, taką samą misję i cele działania. Co powoduje, że jeden z nich odnosi sukcesy, a drugi jest przeciętny, bądź pozostaje daleko w tyle? Bezsprzecznie zależy to od zasobów ludzkich, którymi dysponuje każdy z nich oraz od właściwych sposobów ich wykorzystania dla dobra i rozwoju zespołu. Kluczem do sukcesu zespołu jest dobre współdziałanie ludzi, a więc umiejętność pracy zespołowej.
W naszym KONTEKŚCIE ZESPOŁU znajdują się między innymi następujące tematy szkoleń i warsztatów:
Efektywna komunikacja i Fact Based Comunication
- Jak działa model przekazu informacji?
- Jak przeciwdziałać wadom komunikacji jednokierunkowej?
- Jak zadbać o efektywność komunikacji dwukierunkowej?
- Jakie są przyczyny i jak zapobiegać zniekształceniom w komunikacji?
- Jak aktywnie słuchać?
- Jak w komunikacji wykorzystać zachowania niewerbalne?
- Jak kontrolować przebieg rozmowy?
- Jak budować relacje z rozmówcą?
- Jak efektywnie komunikować się w zespole?
- Jak lider może zadbać o otwartą komunikację w zespole?
- Jak zespołowo rozwiązywać problemy?
- Jak radzić sobie z zastrzeżeniami?
- Co jest niezbędne, aby osiągnąć konsensus?
- Jak skutecznie prezentować informacje?
- Co to jest komunikacja i jaki ma wpływ na efektywność pracy w organizacji?
- Co to jest komunikacja oparta na faktach?
- Fakt czy interpretacja – źródła rozbieżności w komunikacji.
- Fakt jako podstawa skutecznej komunikacji.
- Jak przebiega proces komunikowania się ludzi?
- Co to jest okno komunikacji i dlaczego ułatwia komunikowanie się?
- W jaki sposób skutecznie posługiwać się słowem, aby przekazać maksimum informacji? (piramida konkluzji i technika TAPT).
- Jak skutecznie wykorzystywać język ciała, aby pozyskać zaangażowanie i przykuć uwagę rozmówców? (mimika twarzy, mocne gesty, czynnik energii, przestrzeń jako komunikat).
- W jaki sposób skutecznie używać głosu?
- Jak słuchać, aby pozyskiwać maksimum informacji? (pytania, parafrazy, podsumowania, ZIP-y).
Budowanie efektywnych zespołów
- Jak grupa przekształca się w zespół?
- Jak przebiegają poszczególne etapy rozwoju zespołu?
- Jak lider powinien dostosowywać styl przewodzenia do dojrzałości zespołu?
- Jakie są role w zespole?
- Jak efektywnie komunikować się w zespole?
- Jak zespołowo podejmować decyzje?
- Jak zespołowo rozwiązywać problemy?
- Jak osiągnąć efekt synergii w pracy zespołowej?
- Jak skutecznie poprowadzić zebranie?
- Jak zarządzać konfliktem w zespole?
Zespołowe rozwiązywanie problemów
- Co to jest problem?
- Jakie znaczenie w twojej pracy ma rozwiązywanie problemów?
- Czego dotyczą problemy, z którymi stykasz się w pracy?
- Jak przebiega proces rozwiązywania problemów?
- Jakimi metodami możemy skutecznie definiować i analizować problemy w organizacji? (techniki uściślania problemu i 6 pytań oraz technik analizy: diagram Ishikawy, analiza pola sił, analiza Pareto),
- Jak pobudzić indywidualna kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań? (łańcuch poziomów, kwestionowanie faktów bazowych – założeń, wyolbrzymianie lub pomniejszanie, odwrócenie, przypadkowe słowo – przypadkowy obraz),
- Jak pobudzić kreatywność w zespole? (zespołowe techniki kreatywnego poszukiwania rozwiązań: klasyczna burza mózgów, burza mózgów 635, metoda 2x4x8),
- W jaki sposób wybrać właściwe rozwiązanie? (analiza par pomysłów, matryca kryteriów).
Prowadzenie efektywnych zebrań
- Po co organizujemy zebrania?
- Jaka jest rola i znaczenie spotkań w organizacji?
- Dlaczego zebrania się nie udają?
- Jak przygotować zebranie?
- Jak przygotować się do zebrania?
- Jaka jest podstawowa struktura zebrania?
- Co to jest zamknięta, otwarta i półotwarta forma zebrania?
- Jakie wyróżniamy role zespołowe podczas zebrania?
- Jaka jest rola przewodniczącego zebrania?
- Co to jest HOMIK i do czego służy?
- Jak prowadzić dyskusje?
- W jaki sposób kontrolować przebieg zebrania?
- Jak radzić sobie z trudnymi uczestnikami?
- Jak skutecznie podejmować decyzje w zespole?
- Kiedy zadowolić się kompromisem?
- Jak osiągać konsensus?






