Budowanie zespołu w praktyce
Efektywna praca zespołowa uważana jest za fundament, na którym buduje się przewagę konkurencyjną, a tym samym sukces firmy. Bardzo często w różnych obszarach tworzone są zespoły pracowników, których celem jest realizacja konkretnych celów biznesowych.
Wszyscy wiemy, że praca zespołowa przynosi wiele korzyści. Najważniejsze z nich to: łatwiejsze i szybsze osiąganie celów, lepsza atmosfera w pracy, wzajemne motywowanie i wspieranie się przez członków zespołu, większe poczucie bezpieczeństwa (szczególnie przy podejmowaniu decyzji), weryfikowanie błędów, zapewnienie ciągłości pracy, łatwiejsze rozwiązywanie problemów, efekt synergii (ponieważ umiejętności członków zespołu sumują się, a nawet wzmacniają).
W praktyce okazuje się, że praca zespołowa jest bardzo trudną umiejętnością. Nie wystarczy posadzić pracowników w jednym miejscu, wyznaczyć im zadania i powiedzieć, że teraz mają pracować zespołowo. Zbudowanie efektywnego zespołu i pokierowanie jego pracą jest dużym wyzwaniem dla lidera. Tylko duża determinacja oraz świadomość podejmowanych działań pozwalają na rzeczywiste czerpanie z korzyści pracy zespołowej. Przystępując do budowania zespołu, lider powinien odpowiedzieć sobie na kilka pytań: W jaki sposób sprawić, żeby ludzie ze sobą współpracowali? Jak wytworzyć mechanizmy, które będą zwiększały ich efektywność? Jak kontrolować te mechanizmy?
A rozpocząć budowę efektywnego zespołu najlepiej od zastanowienia się, co takiego musi się wydarzyć, żeby grupę ludzi nazwać zespołem.
Do podstawowych elementów tworzących poczucie bycia zespołem należą: wspólny cel, więź i interakcja, normy i zasady, liczba osób, struktura i role zespołowe.
Pełny tekst artykułu dostępny jest tylko dla członków naszego HR Business Partner Clubu.
Jeśli jesteś członkiem HR Business Partner Clubu kliknij ![]()
Jeśli chcesz zostać członkiem HR Business Partner Clubu, zapoznaj się z regulaminem i skontaktuj się z nami .












